zaterdag 18 september 2010

De eerste week les, confetti en vrouwen zonder gevoelens


Ik ben niet zo’n clichéliefhebber, daar moet ik eerlijk in zijn. Maar de voorbije dagen kan ik maar op één manier samenvatten… Tempus fugit. Gisteren kwam ik aan in een onbekende stad, vandaag woon ik er, leer ik er, leef ik er. Het grote erasmusavontuur is pas twee weken aan de gang, maar het lijkt een eeuwigheid. En eeuwigheden hebben twee gezichten:  terwijl het ene uitnodigend naar je lacht, bliksemt het andere je een eind alleen weg in de grote wereld. Al bij al lijkt de grote wereld in Angers niet zo vreselijk te zijn. Of misschien ben ik al zo groot dat ik aan de wereld gewend raakte. Nee, laat maar, dat zal het niet zijn.

De eerste week les* was, ondanks een redelijk ontspannen sfeer, geen lachertje. Erg veel les heb ik nog niet gehad, maar wel intensieve lessen. Ik kan niet ontkennen dat mijn Frans best ok is en ook Duits lukt aardig, maar om die twee te combineren is een goede concentratie echt wel nodig. Eerlijk gezegd geniet ik er ook wel van, van de inspanning. Zo weet ik weer waarom ik hier zit -heel af en toe moet ik mezelf opnieuw overtuigen. Zoals het een voorbeeldige leerling betaamt, heb ik me zelfs al bezig gehouden met het bijwerken,  'gatjes maken in' (wat een kamer vol confetti oplevert als je perforator decomposeert, net als je gestofzuigd hebt. Echt leuk.) en ordenen van mijn nota's. Help, ik ga de goede kant op!

Gelukkig spijs ik mijn hersenen af en toe ook met toogfilosofie, zodat ze voldoende afwisseling krijgen. Die toogfilosofie is echt een bijzonder en internationaal fenomeen, dat vooral op dinsdagavond (mardi café) in de studentenbuurt wordt verkondigd. Overdag is de Rue Bressigny redelijk kalm, een doodgewone straat met wat exotische restaurants, 's avonds palmen de terrasjes van die restaurants de halve straat in en 's nachts kan je niet meer door van het internationale volk. Alle talen, alle graden van dronkenschap (ik ben zelfs al een nuchtere student tegengekomen!), alle mogelijke en onmogelijke outfits. Het is een heel grappige en ergens zelfs ontroerende verbroedering, als je Franse studenten Engels hoort brabbelen, of Engelse studenten Frans.

De voorbije week zorgde trouwens ook voor heel wat verrassingen. Een cadeautje van mijn vriend, een vak dat plots niet meer gegeven wordt (en dan opeens wél nog blijkt te bestaan), Monsieur Virgule en Franse vrouwen zonder gevoelens. Je vous jure. Zakelijke correspondenten spreek je hier gezellig aan met 'Monsieur,' en vrouwen ondertekenen hun brief niet met "veuillez agréer, monsieur, l'expression de mes sentiments distingués", waaruit de docente besloot dat Franse vrouwen geen gevoelens mogen hebben. Sms EXIT FRANSE BRIEVEN naar 49000 als jij ook tegen deze discriminatie bent. 

De allergrootste verrassing kwam toch vanuit het kleine Belgenlandje... Op 13 september, in het holst van de nacht werd Charlotte geboren, het kleine zusje van Cathérine. (Voor wie even niet helemaal mee is: Cathérine is het schattigste metekindje ter wereld, het oudste dochtertje van Bert & Anne) Ze ziet er enorm schattig uit... Haar fotootje kreeg al een plaatsje op m'n thuis-kast, dicht bij de foto van haar grote zus.

Ik kan eventjes helemaal niet meer wachten om naar huis te gaan! 



* voor de Skypers/chatters/... onder ons: mijn -voorlopig- lesrooster. De uren voor en na de les ben ik meestal wel thuis, als ik niet straalbezopen aan de toog hang. Wacht, nee, misschien overdrijf ik daar een beetje. Mijn vakken zijn heel erg Duits, ik weet het, maar de Fransen gaan ervan uit dat ze zodanig goed zijn in hun moedertaal, dat er geen vakken zijn als Franse grammatica of iets vergelijkbaars. Wij krijgen thuis Nederlandse grammatica tot het onze oren uitkomt... Maar de Fransen houden hardnekkig vast aan hun fouten (en dat zijn er heel wat)! Chauvinisme op alle vlakken, 't is niet voor niets een 'Franse uitvinding'.
  • Maandag
    • 8u00 - 12u45 Allemand: Littérature et lecture (enkel op 4/10)
    • 9u00- 11u15 Allemand: Civilisation (enkel op 11, 18, 25/10 en 8, 15, 22/11)
  • Dinsdag
    • 9u00 - 10u15 Allemand: communication écrite
    • 10u15-11u15 Traduction générale Allemand - Français
  • Woensdag
    • 8u00 - 10u15 Linguistique générale
    • 10u15 - 12u15 Français pour traducteurs
    • 13u30 - 15u00 Expression Française
    • 14u40 - 15u30 Allemand: communication orale
    • 15u30 - 16u45 Allemand: civilisation (enkel op 6, 27/10 & 3/11)
  • Donderdag
    • 9u00 - 10u15 Allemand: langue pratique & thème
  • Vrijdag
    • 9u00 - 11u15 Allemand: Vie économique & politique (enkel op 8, 15, 22/10 & 5/11)
    • 11u15 - 12u15 Allemand commercial

Geen opmerkingen:

Een reactie posten